Ordet Ätstörning!!

När folk hör ordet ätstörning tänker de oftast Anorexia, en mager person sol int äter något.
Men ätstörning är så otroligt mycket bredare än det!!
Här är de olika kategorierna av ätstörningar som faktiskt finns...
Och alla innebär inte svält och att man är mager!
Övervikt kan faktiskt också vara en form av ätstörning!!!



*Ätstörning UNS (Ätstörning utan närmare specifikation).
* Hetsätningsstörning
* Ortorexia Nervosa- Träningsnarkomani
* Bulimia Nevrosa
* Anorexia Nevrosa.

Vill ni läsa mera om de olika ätstörningarna så kan ni gå in på ABK´s hemsida. Står jätte bra på den sidan!! Jag har länkat till dem så det är bara att gå in där å kika!!

Men måste ju faktiskt åter poängtera något som jag sagt förut.. Och det är att Ätstörning sitter inte i kulona och kroppen.. Det sitter faktiskt i huvudet!!
Självklart är ju kroppen en biverkning av ens ätstörning... Men det är ju tanken man skall jobba med och det är tanken och självbilden som är vriden...
Ångest, avsky, hat.. ja allt möjligt kan vara grund till en ätstörning!!

Jag glömer ALDRIG när jag var ute och gick med en vännina när jag var medveten om att jag hade ätstörning, men i det skedet inte ville eller visste hur jag skulle bli frisk... I min värd fanns inte det.. Det var bara vikt, mat, motion och ångest som rörde sig i mitt huvud...
Men iaf.. i det skedet så var jag inte heller så jätte mager som en "Riktigt svält anorektiker är".. Och då säger hon till mig.. "Men du kan ju inte vara ätstörd, för det syns ju inte på dig!! Du är ju inte så mager"....
AAAAAAAAAAA Det bara skrek i huvudet på mig.. och det som ekade var oreden.. "fan va fet du är".. För det var vad jag hörde henne säga till mig när hon sa så!!!
Så bara där har man ett bevis på att det inte sitter i vikten.. utan det sitter i huvudet!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0