2 Råd!!

Detta inlägg vill jag tillägna Anhöriga, när och kära. Vänner eller vad ni nu kan vara till någon som har en ätstörning!!

* TA INTE ÅT DIG!!
Och det är jätte viktigt!! För som ätstörd så är man precis som två olika personligheter..
Den ena är det vanliga JAGET!! Och det andra är ätstörningen!!
I mitt fall kallade jag det ragatan...
Och det var precis vad jag blev!! Jag blev enormt elak om Ragatan inte fick sin vilja igenom..
Skrek, gapade och slog mot min sambo i ena stunden...
Medans jag i nästa stund växla om till MIG och börja gråta för att jag var så elak....
Och det klart att det måste vara hur jobbigt som helst som närstående att se och ta emot ALL skit som Ragatan kastar ur sig....
Men det vill till att INTE ta åt sig.. För innerst inne så ropar JAG något helt annat... "Hjälp mig" , "Jag orkar INTE mer" osv...

* STÅ EMOT!!
Och det är verkligen också A och O i det hela...
För när man då står där och får ALL skiten, skriken, gnällen och gråten...
Så skall man också kunna stå emot Ragatan och hjälpa JAGET!!
Även fast man ser sin nära få såååå ont i själen och allt...
Att inte vika sig och lyssna på Ragatan och kke låta sin dotter,son,sambo, vän eller vad det än må vara..
Att inte låta denne slippa äta den där såsen eller vad det kan vara..
Bara för att man vet att det blir lugnare då och att personen i fråga inte mår så dåligt i stunden!
NEJ!!!!
Detta är bara en flykt..
Ett sätt för att dämpa ångesten..
Det man egentligen gör då är att FÖDA RAGATAN & STJÄLPA JAGET!!!

För det som måste göras för att man tillslut skall dämpa ångesten och rädslan är att gå emot gå emot och åter gå emot.. För att sedan också stå ut i smärtan och ångesten...
För tillslut blir den inte lika stark och påtaglig....
Och man lär sig se att det är inte farligt!!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0